Vassula Ryden
Børge Højlund Jensen
2004-09-26 11:46:24 UTC
det undre mig om den tavshed der er om Vassula Ryden.
det kunne være spændende om der var nogle her der mener noget om hende. er
hun drevet af Helligånden og fra Gud eller er hun en falsk profet. eller
noget andet?
Hvad mener du og hvad er din begrundelse til at mene det du gør.
Dagens bibelord fra http://JesusNet.dk:
"(Jesus siger): "Jeg er opstandelsen og livet; den, der tror på mig, skal
leve, om han end dør.""
(Joh 11,25 - 16. s e trinitatis)
--
Hej fra Børge Højlund Jensen
Min ICQ 107634963

Alle mail er scannet med http://www.free-av.com
Andreas Falck
2004-09-26 17:33:37 UTC
Post by Børge Højlund Jensen
[...]
Kan du ikke fortælle lidt om hvem hun er og hvad hun forkynder, eller
evt. give et link til en hjemmeside på dansk, norsk eller svensk?
http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/
http://ravsted.dk/ - *Byen hvor der virkelig sker noget*
http://ravsted.net/ - *Lokalhistoriske sider*
Børge Højlund Jensen
2004-09-26 20:23:22 UTC
Post by Andreas Falck
evt. give et link til en hjemmeside på dansk, norsk eller svensk?
http://www.vassula.dk/

http://www.dci.dk/da/dnd/dnd91/Vassula_Ryden.html
Det her skulle forklare lidt om hvad hun lære,, dette uden at tage stilling
da jeg ikke kender nok til det.

Andreas Falck
2004-09-27 05:27:25 UTC
Post by Andreas Falck
[...]
Der er mange spiritistiske træk ved hendes "åbenbaringer" og hendes
forkyndelse. Jeg ville personligt vælge at være meget, meget kritisk i
denne sag, og nøje og grundigt undersøge hendes lære sammenholdt med
hvad Bibelen konkret siger om de emner hun behandler.

Et enkelt punkt jeg vil fremdrage her, er fra fci-artiklen:
"Det mest påfaldende ubibelske fandt jeg i et afsnit, hvor Vassulas
Jesus fortæller om korsfæstelsen. Der er konkrete udtalelser, som står
i direkte modstrid med evan­ge­liernes beretninger - som: "de slog mig
i ansigtet, så de brækkede min næse". Det kan ikke på nogen måde
stemme med, at "ingen af hans knogler må blive knust" (Joh.19,36)."

Når den "Jesus" der her taler til Vassula udtaler sig direkte i strid
med både Messiasprofetier fra GT og med Evangeliernes beretning, er
der grund til ekstra står bevågenhed.

Det er jo netop et meget vigtigt element, at *ingen* knogler hos Jesus
skulle brækkes eller knuses, og i Vassulas samtale med denne "Jesus"
siger denne "Jesus" at han blev slået i ansigtet så hans næse blev
brækket.

Vi bliver i Bibelen kraftigt advaret mod at lade os forlede af falske
messias'er og falske profeter, og da denne "Jesus" der optræder her
sammen med Vassula, udtaler sig i klart modstrid med Bibelens udsagn
om en en så vigtig detalje som brækkede knogler på "Guds sande
Offerlam", er der særlig begrundet og styrket mistanke om, at den
Jesus der "åbenbarer" sig for denne Vassula, slet ikke er den samme
som Bibelens Jesus, og dermed må være en falsk "Messias".

Jeg siger ikke at Vassulas Jesus er *er* en falsk Messias, kun at der
er særligt bestyrket mistanke om det, og det kræver yderligere studier
og granskning at få det afgjort.

Skal vi sammen forsøge at studere dette nærmere?
Børge Højlund Jensen
2004-09-27 09:27:11 UTC
Jeg bliver altid bange for den måde at profetere på ligner det ikke lidt
Alice Ann Bailey profetier
http://www.teosofi.info/wisdom/pioneers.php?l=dk&a=aab der er så populære i
Liberal Katolsk Kirke http://www.universellekirke.dk/html/home.html .Alice
Ann Bailey kommer jo også med mange Jesus ting der ikke er i
overensstemmelse med det bibelen lære. er det moske samme ånd der driver de
2 kvinder.
hvem ved. det kunne være spændende at høre fra nogen der har oplevet Vassula
Ryden.
Dagens bibelord fra http://JesusNet.dk:
"Kærligheden er tålmodig, kærligheden er mild, den misunder ikke,
kærligheden praler ikke."
(1 Kor 13,4)

Andreas Falck
2004-09-27 14:04:04 UTC
[...]
Noget kunne tyde på at det er samme ånd der står bag. Èn ting er i al
fald sikker, at når der kommer ting frem der ikke er i
overensstemmelse med hvad Bibelen lærer, er der ekstra god grund til
at være mere end almindelig skeptisk over for vedkommende.

Såfremt Vassula på ogen måde kan sættes i forbindelse med samme
læresystem, som i de to links du henviser til, er det i al fald
tindrende klart at vil være i modstrid med Bibelens klare lære, for
ifølge indholdet på disse to links, er de repræsentanter for en
rendyrket gnostisk/spiritistisk tro i klar modsætning til Bibelens
lære. Den universelle kikre går endda ind for reinkarnation.
Kevin Edelvang
2004-10-02 03:01:38 UTC
Post by Andreas Falck
Når den "Jesus" der her taler til Vassula
udtaler sig direkte i strid med både
Messiasprofetier fra GT og med Evangeliernes
beretning, er der grund til ekstra står bevågenhed.
Jeg er enig med dig i, at man bør være kritisk overfor
folk som eksempelvis fru Rydén. Men man skal
samtidig huske, at profetier ikke altid er entydige,
samt at budskaber fra Herren (i bibelen eller andre
steder) ofte kan tolkes på flere måder og forstås på
flere planer.

Der er også det at sige til sagen, at bibelen jo langt fra
er eneste kilde til Gud og hans rige - i hvert fald ikke i
den katolsk/ortodokse verden, som Vassula kan
placeres indenfor.

Men det er ikke min mening at modsige din pointe
omkring Jesu brækkede næse. Pointen er god og vigtig.
Dette var blot for at perspektivere dit indlæg fra katolsk
vinkel.

Mvh
Kevin Edelvang
Børge Højlund Jensen
2004-10-02 07:36:23 UTC
Post by Kevin Edelvang
Post by Andreas Falck
[...]
Hvad skiller eller er der en forskæld på Romers katolsk og
katolsk/ortodokse?
Kevin Edelvang
2004-10-03 06:36:35 UTC
Post by Børge Højlund Jensen
Hvad skiller eller er der en forskæld på Romers
katolsk og katolsk/ortodokse?
Katolsk/ortodoks var en samlebetegnelse, jeg brugte
for de romersk katolske og de ortodokse kristne. Der
er altså ingen forskel som sådan. Der er naturligvis forskel
på romersk katolske kristne og ortodokse kristne, men
de har mere, der samler, end skiller.

Mvh
Kevin Edelvang
Andreas Falck
2004-10-04 14:44:34 UTC
Post by Kevin Edelvang
Post by Andreas Falck
[...]
Jeg er da fuldstændig enig i at både mange tekster, og ikke mindst de
bibelske profetier kan tolkes og udlægges på mange forskellige måder.
Post by Kevin Edelvang
Der er også det at sige til sagen, at bibelen jo langt fra
er eneste kilde til Gud og hans rige
Det kan jeg da også kun være enig i, men jeg er så samtidig af den
overbevisning at disse andre kilder ikke vil indeholde budskaber i
direkte modsigelse med det i Bibelen allerede åbenbarede, såfremt
disse andre kilder altså er budskaber fra Gud.
Post by Kevin Edelvang
- i hvert fald ikke i
den katolsk/ortodokse verden, som Vassula kan
placeres indenfor.
Det er jeg godt klar over, men selv inden for den katolske/ortodokse
verden tror man vel heller ikke på at Gud vil komme med direkte
selvmodsigende budskaber. Igen skal vi huske på det du påpegede, at
mange tekster med god ret kan tolkes og udlægges forskelligt.
Post by Kevin Edelvang
Men det er ikke min mening at modsige din pointe
omkring Jesu brækkede næse. Pointen er god og vigtig.
Dette var blot for at perspektivere dit indlæg fra katolsk
vinkel.
Og den perspektivering er jeg glad for at du også får bragt frem. Den
er netop med til at give et lidt mere nyanceret billede.
Mr. D
Kevin Edelvang
Mr. D
2004-10-16 22:35:18 UTC
Post by Kevin Edelvang
Men det er ikke min mening at modsige din pointe
omkring Jesu brækkede næse. Pointen er god og vigtig.
Dette var blot for at perspektivere dit indlæg fra katolsk
vinkel.
Jeg har ikke læst hele denne tråd, og ved ikke, om det jeg nu skriver,
allerede har været fremme, men...

...Hvidt forsvarer med næb og klør Rydén mod de mange angreb, og hans
forsvar i denne sag er, at når hun skriver, at næsen blev brækket, og kunne
det sagtens handle om, at kun den yderste brusk blev brudt, hvorved,
profetien om de ikke-brækkede knogler sagtens stadig kan være fuldgyldig -
brusk er jo ikke knogle :o)

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu
Andreas Falck
2004-10-17 00:24:22 UTC
I news:4171a1f6$0$233$***@dread14.news.tele.dk skrev
Mr. D følgende:

[ ... ]
Post by Mr. D
...Hvidt forsvarer med næb og klør Rydén mod de mange angreb,
Ja, den kære Hvidt gør sig utroligt mange krumspring i mange
sammenhænge. Jeg synes især hans krumspring i den givne sag er
temmelig søgte og fantasifulde rækken ud efter efter de små halmstrå.
Kevin Edelvang
2004-10-23 06:28:49 UTC
Post by Mr. D
[...]
Det er da interessant nok at man overhovedet forsøger at forklare netop
denne profeti. Det er dog en måde at omgås det guddommelige på, som virker
et stykke væk fra den gængse, katolske facon.

Jeg mener i øvrigt ikke, man kan tage noget af det, Hvidt skriver,
alvorligt... Men det er en mere generel betragtning.