Jeg prøve igen
Gamle Jensen
2006-05-19 10:41:53 UTC
bare lige dette Husk at aktiv dødshjælp også er mord.

Undskyld stavfejl i første post
--
Hej fra Børge
http://oz5vib.webbyen.dk
Lyrik
2006-05-19 11:18:52 UTC
Post by Gamle Jensen
bare lige dette Husk at aktiv dødshjælp også er mord.
Undskyld stavfejl i første post
--
Hej fra Børge
http://oz5vib.webbyen.dk
++++++++++++++++++++++++++++++++
Også hvis du ved at du dør af kræft om tre dage og ligger med store smerter?
Allerede nu vil man lindre smerterne så godt man kan selv om du så dør om 2
dage, eller en dag i stedet for om tre dage.

Er det mord gamle Jensen?

I think not.

Grenserne er flydende og beror på et skøn af lægen.
Der behøves ikke regler på området.

En sygeplejerske fortalte mig engang følgende beretning:
På en børneafdeling hvor hun var ansat havde de en lille dreng som snart
ville dø af kræft. De havde givet ham et drop i armen så han slap for at
blive stukket med morfinen.

De havde nøje restriktioner på at han måtte få sprøjten 3 gange daglig.
Tilsidst var det ikke tilstrækkeligt.

Drengen havde stærke smerter kort efter en morfindosis. Han lå med ansigtet
fortrukket og pegede desperat på droppet i armen. Han ville have mere
morfin.

Lægen blev tilkaldt. Da han så hvilken tilstand drengen var i, nikkede han
hvorefter de gav drengen en yderligere dosis.
Kort efter denne sprøjte sov drengen ind.

I Jesu Kristi kærligheds navn, gamle Jensen,- var det mord og forbudt?
Hvis du havde været lægen, hvad havde du så elsket højest? Dine firkantede
regler eller drengen?

Hilsen
Jens
Gamle Jensen
Jens
Lyrik
2006-05-19 12:17:12 UTC
Post by Gamle Jensen
Ja Bibelsk er Mord MORD
Post by Gamle Jensen
bare lige dette Husk at aktiv dødshjælp også er mord.
++++++++++++++++++++++
Gamle stivnakke.
Kunne du ikke citere neden under det indlæg du svarer på?;-)
Du bryder usenet-etiketten.

Altså Ligesom du ser mig gøre her.

Hilsen
Jens
Michael Zedeler
2006-05-19 19:41:39 UTC
Post by Lyrik
Post by Gamle Jensen
Ja Bibelsk er Mord MORD
Post by Gamle Jensen
[...]
Hvis endelig du går så meget op i det, hvorfor følger du så ikke selv
standarden?

Mvh. Michael.
Get my vcard at http://michael.zedeler.dk/vcard.vcf
Henrik Vestergaard
2006-05-19 14:06:23 UTC
Post by Gamle Jensen
Ja Bibelsk er Mord MORD
Indtil videre er det kun DIG SELV, der er kilden til din definition...

Der er forskel på at dræbe, myrde og slå ihjel.

Men jeg laver ikke hjemmearbejdet for dig. Du må søge for at finde. ;-)
;-) Henrik, Dianalund
... "Subjektivitet er at aflæse et solur ved hjælp af en lommelygte."
(Piet Hein)
TBC
2006-05-19 14:34:27 UTC
Post by Gamle Jensen
Ja Bibelsk er Mord MORD
Der er dog stor forskel på hvordan man behandler folk der har slået
andre ihjel i bibelen.

F.eks krævede moseloven dødsstraf over den der havde slået 'sin
broder', eller for den sags skyld blot et ufødt barn ihjel. Men
omvendt var der belønning og ros til nogle som slog bestemte andre
ihjel (f.eks 4 Mos 25:6-9 som et eksempel), og ligefrem også straf for
ikke at slå dem ihjel som ifølge Guds bud skulle udryddes blandt de
folk i hvis land Israel drog ind. Der var som et tredie eksempel også
oprettet tilflugtsbyer for dem der uforvarende havde slået en anden
ihjel. Så hvordan, på hvilken måde, og i hvilken sammenhæng man er
medvirkende til andre menneskers død er altså langt fra betragtet som
en og samme ting i bibelen!

At bibelen betoner livets hellighed, og respekten derfor er vi dog
enige om. Jeg tror ikke man kan finde noget sted i bibelen der taler
*for* aktiv dødshjælp, og det nærmeste jeg kan komme i tanke om
noget man kunne tage til indtægt for kunne lyde som noget der taler
imod aktiv dødshjælp er beretningen i 2 Samuel 1:2-16 om amalekitten
der løj om at have slået Saul ihjel (1 Samuel 31:3, 4) Han blev
selv slået ihjel på denne baggrund, men begrundelsen der blev givet
ham var dog at han "lå hånd på Herrens salvede"

TBC
Per Abrahamsen
2006-05-22 11:40:36 UTC
Post by TBC
Der er dog stor forskel på hvordan man behandler folk der har slået
andre ihjel i bibelen.
Og så er der Abraham der ligefrem bliver beordret til at slå sin søn
ihjel. Det tager jeg personligt.
Thomas Hejl Pilgaard
2006-05-25 07:39:17 UTC
Post by Gamle Jensen
Ja Bibelsk er Mord MORD
Bibelsk er manden kvindens hoved, og kvinder skal tie i forsamlinger.

Og husk for guds skyld at blive i sofaen på lørdag, der jo faktisk er
sabatten. Gud kan nemlig ikke lide folk der arbejder på den dag:
"Herren sagde til Moses: »Manden skal lide døden!
Lad hele menigheden stene ham uden for lejren.« " (4 Mos. 15,35)
(Manden havde samlet brænde sammen)

At tage en tusind år gammel bog alvorligt er tegn på manglende fornuft.
Den har intet at gøre i vort moderne samfund, der er bygget på romerske
og græske love, ikke kristne. Gud ske lov for det.
/ Ostenfeldtsvej 8c 2 tv | you're doing, you're | ^ ^ \
\ 4700 Naestved, Denmark | not learning anything. | = @ = /
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
Britt Malka
2006-05-25 10:09:08 UTC
Post by Thomas Hejl Pilgaard
[...]
Hvilken tusind år gammel bog taler du om her? Du har lige nævnt et punkt
fra moseloven, og derfor er det lidt forvirrende, at du bagefter taler
om en tusind år gammel bog, der bygger på romerske og græske love. Hvad
er det for en, du tænker på her og ikke nævner?
--
Britt Malka

Hvordan kan du fordoble din læsehastighed
på kun 16 minutter?
http://www.16min.com/dk/
Thomas Hejl Pilgaard
2006-05-27 06:04:32 UTC
Post by Britt Malka
[...]
Jeg syntes "tusinder år" lød tåbeligt, men meningen er flertal af
tusind. Altså moseloven.
Det der er bygget på romerske og græske love, er det moderne samfund.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
Andreas Falck
2006-05-26 09:21:22 UTC
[...]
At mistolke en gammel bog som du her så tydeligt gør, er tegn på manglende
fornuft.

Nåt du vil gøre forsøg på at tolke udsagn der er skrevet for op til 3500 år
siden, i en helt anden kultur og et helt andet sted på kloden, er der mange
forhold og megen baggrundsviden der er nødvendig at forholde sig til i et
forsøg på at forstå indholdet og meningen af bibelske udsagn.
http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://bibeltro.dk + http://ravsted.dk/ + *DebatForum*
Thomas Hejl Pilgaard
2006-05-27 06:12:47 UTC
Post by Andreas Falck
[...]
Der er ikke megen tolkning, ej heller mistolkning over det
jeg gjorde. Jeg citerede blot.
Post by Andreas Falck
[...]
Netop min pointe.
Da gamle Jensen skrev "Ja Bibelsk er Mord MORD" - hvilket du har
slettet i din citering, men det var dét jeg besvarede - laver han
en tilsvarende fejl. Det er dette jeg forsøgte at påpege, ved at
komme med tågede udsagn fra biblen, også for at vise at det ikke
giver mening at tage bogen bogstaveligt.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
Benny
2006-05-19 13:26:27 UTC
Post by Lyrik
Drengen havde stærke smerter kort efter en morfindosis. Han lå med
ansigtet fortrukket og pegede desperat på droppet i armen.
eller osse sad droppet forkert og gjorde ondt
--
Bæ9
-----
Godt hjulpet af imanerne fra DF
Lars
2006-05-26 16:56:48 UTC
Post by Lyrik
Også hvis du ved at du dør af kræft om tre dage og ligger med store smerter?
Allerede nu vil man lindre smerterne så godt man kan selv om du så dør om 2
dage, eller en dag i stedet for om tre dage.
Nogle af mine venner havde en tidl. bekendt, der såvidt jeg ved, led af
een uhelbredelig sygdom, der uigenkaldelig ville ende med hans død nogle
måneder senere.
Han valgte mens han endnu var frisk at holde en afskedsfest for de
nærmeste, hvor han hen under aftenen i en tale nævnte at han dagen efter
ville rejse til Holland for at ende sit liv på et hospital, idet aktiv
dødshjælp er legal der. Han skulle blot underskrive nogle dokumenter &
have nogle vidner, hvorefter måneders pinsler indtil døden, blev afløst
af en sprøjte, der kunne ende livet på split-sekunder.

Jeg mener at dette også burde legaliseres herhjemme.

FUT: dk.livssyn
--
Best regards

Lars
science is 10% new data and 90% confirmation!!
religion is 100% superstition and 0% confirmation!!
Anders Peter Johnsen
2006-05-19 12:11:14 UTC
Post by Gamle Jensen
bare lige dette Husk at aktiv dødshjælp også er mord.
Undskyld stavfejl i første post
Jeg har virkeligt svært ved at blive forarget over sådanne tilfælde som
det aktuelle, Diana Benneweis ligefrem er blevet sigtet for:

Tværtimod har jeg selv oplevet noget lignende med min mormor på 95, der
en dag for et par år siden vågnede op og var døende.

Vi taler om bogstavelig dødsrallen her (lægerne kalder det blot
"terminalt åndedrag" med en af deres mange "fine" omskrivninger). Hun
havde angiveligt i løbet af natten haft en større blodprop, der også
havde lammet talecentret, for hun var godt nok ved bevidsthed, men kunne
ikke tale, og både sygeplejerskerne på hendes plejehjem, såvel som en
læge, vi kontaktede var fuldstændigt enige om at hun ikke stod til at
redde: Det var blot et spørgsmål om tid før hun langsomt blev kvalt
under vægten af sin egen brystkasse, idet hun ganske enkelt ikke kunne
trække vejret ved egen hjælp.

Og dèt er eddermageme ikke på nogen måde værdigt at lade et menneske,
der altså alligevel er døende, gennemgå, så vi (min, mor, onkel,
undertegnede og min søster) tog i samråd med personale og pågældende
læge dèn modne og velovervejede beslutning at give hende en dosis
ketogan, der under normale omstændigheder ikke ville være dræbende, men
som i dette tilfælde lige nøjagtig var nok til at lade hende sove
ordentligt ind i stedet for at ligge i dèn langstrakte dødskamp, hun
sådan frygtede.

Jeg finder det utroligt hyklerisk, at vi således lever i et samfund,
hvor man altså - med rette - betragtes som sadistisk dyrplager, hvis man
lader et uhjælpeligt sygt dyr lide, men at det lige pludselig omvendt
kaldes "mord", når man udviser samme aldeles humane omsorg for et
uafvendeligt døende. lidende menneske, endda i dette tilfælde een af
sine egne kære...

Jeg siger som Diana Benneweis: Jeg vil sørme håbe, at nogen vil gøre mig
samme tjeneste, hvis jeg en dag selv befinder mig i sådan en situation!

Og således er vi netop ude i den gyldne regel i sin allermest ultimative
konsekvens: Jeg har såmænd selv en gammel aftale med min mangeårige
bedste ven, om at vi - i allerværste fald - begge er klar til at tage 12
år i fængsel for den anden, når det netop kommer til aktiv dødshjælp.
Jeg ville i så fald kunne tage min straf uden den mindste snert af
dårlig samvittighed.

(I øvrigt skal jeg altså i kristent regi minde om at selveste Jesus på
Korset fik rakt en isopstængel med en svamp med eddike: Der kan således
MULIGVIS have været givet Ham en form for bedøvelsesmiddel, der
fremskyndede Hans død, hvilket nok må siges at underminere din og andre
kristnes noget hævdet "bedrevidende" holdninger til begrebet aktiv
dødshjælp...)
Anders Peter Johnsen
Benny
2006-05-19 13:23:30 UTC
Post by Gamle Jensen
bare lige dette Husk at aktiv dødshjælp også er mord.
Undskyld stavfejl i første post
gælder det også nekrofili?
--
Bæ9
-----
NoTrabajo
2006-05-19 15:11:34 UTC
Post by Benny
Danmark er et grimt land for tiden
Godt hjulpet af imanerne fra DF
Sådan noget vrøvl. Ser du slet ikke at dem du kalder imamerne fra DF blot
prøver at beskytte Danmark og Danskerne mod de muhamedanerhorder, der de
seneste 20-30 år har invaderet vores land? Nu render deres efterkommere
rundt og fører hellig krig ved at voldtage danske kvinder, begå røverier,
knivstikkerier og mord mod danskerne.

Det er ikke "imamerne fra DF", der gør Danmark til et grimt land, men
derimod muhamedanerne, der ofte opfører sig som vilde dyr mod den
oprindelige danske befolkning.
--
NoTrabajo

Benny
2006-05-19 16:39:28 UTC
Post by NoTrabajo
Post by Benny
[...]
*LOL* hvis det ikke var fordi det er sørgeligt......
--
Bæ9
-----