Hvordan gør man?
Leo
2004-07-28 13:16:54 UTC
Nu har jeg netop været på ferie i Frankrig igenigenigenosv.
Jeg har flere gange overvejet at gå i kirke dernede, ikke at jeg tror, jeg
vil få så meget ud af det franske - det er mit ikke godt nok til - men for
at opleve stemningen, roen, få lidt tid til eftertanke...
Problemet er, at jeg ikke aner, hvordan man gebærder sig i en katollsk
kirke.
Jeg er ikke den flittigste kirkegænger i Danmark heller - det bliver vel
højst en til to gange i måneden, men jeg ville ikke genere mig ved at stille
i bare tæer og sandaler - det skulle da lige være fordi det er for koldt for
fødderne. det ville jeg så nok ikke gøre på et feriested, men hvad er ellers
"god tone" i en katolsk kirke - vil der være forskel til fx Frankrig? Hvad
gør man i Danmark - går man bare ind? Jeg er af og til i Århus, der ligger
en kirke nede i nærheden afbanegården.

Leo
Rasmus Underbjerg Pinnerup
2004-07-29 01:36:14 UTC
Post by Leo
[...]
Det er ikke så forskelligt igen fra en folkekirke. Under alle
omstændigheder er der ingen, der kommer efter dig, fordi du ikke korser dig
på de rette tidspunkter.
Post by Leo
[...]
Du kunne jo prøve at komme i Katolsk Vor Frue i Århus for at se, hvordan
det foregår. Ja, man går bare ind og sætter sig. Jeg er ikke selv katolik,
men har efterhånden været til katolsk gudstjeneste en hel del gange, og du
kan roligt forsøge dig. Jeg ved ikke, om der er særlige ting at være
opmærksom på i Frankrig, men du vil sikkert stå dig vel i at tage bukser
på, der i det mindste dækker knæene, ligesom også din beklædning bør dække
dine skuldre og overarme. Der vil ofte være salmebøger umiddelbart i
nærheden af indgangen, som i en folkekirke, og ellers vil jeg bare opfordre
dig til at sætte dig et sted, hvor du kan se, hvad de andre gør, og så i
øvrigt gøre som dem. Der er tidspunkter, hvor man skal stå op (som i
folkekirken) og enkelte tidspunkter, hvor man skal knæle, men det kan du jo
se.

Dertil bør det nævnes, at du ikke bør tage nadveren. Som hovedregel er den
katolske nadver forbeholdt katolikker.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
... som p.t. er på ferie i Kbh.
Kevin Edelvang
2004-07-29 02:00:13 UTC
Post by Leo
[...]
Hejsa Leo. Mht til påklædning er der i dk ingen særlige regler. Brug
din sunde fornuft. I sydeuropa bør man have lange benklæder samt
bluser, der dækker skuldrene. Mange turister som er vilde med varme og
sol og den slags render rundt med et mindre klæde, som de kan lægge om
skuldrene, når de går ind i kirkerne.

Men ellers: Ja, gå du bare ind. Mange vil de første gange finde det
mest behageligt at sidde nede bag ved (i Århus er stolene dog stillet
i elipseform). Men du må helt selvom, hvor du vil sætte dig. Hvis du
gerne vil følge mere med i den kultiske handling, er det f.eks. en
fordel at sidde nær alteret, så man kan holde øje med præsten.

Om du vil "agere" som katolikkerne under messen, må du selv om. Jeg
vil anbefale dig at rejse dig op med de andre, da det handler om
respekt. Dette sker under bønner, velsignelser samt
evangelielæsningen. Under nadveren knæler man to gange (dog meget kort
tid i Århus) på de særlige knælepaneler foran bænken i tilbedelse for
Kristus, som kommer tilstede under indstiftelsen. Ønsker du ikke at
knæle, vil jeg anbefale dig at blive siddende. Mange ikke-katolikker
finder det voldsomt anstrengende for knæene... Jeg har aldrig haft
problemer med det.

Som Rasmus skrev, må ikke-katolikker ikke deltage i nadveren, hvorfor
man som "gæst" under nadveren blot bliver siddende. Ønsker du at
deltage i fællesskabet, er du dog velkommen til at stille dig op i
køen med nadvergæsterne, og så når du når til præsten lægge højre hånd
over brystet på venstre skulder. Så vil præsten velsigne dig og du kan
gå tilbage til din plads. Denne velsignelse er for alle.

Her kan du se, hvor der er katolske kirker i dk:
http://katolsk.dk/om_kirken/menigheder/menigheder_frame.html

Ellers skal du ikke være bange for at spørge. Katolikker er som regel
flinke folk. Spørg også gerne her igen, hvis der er mere, du vil vide.

Mvh
Kevin Edelvang
Leo
2004-07-29 05:50:50 UTC
Kevin og Rasmus,
Tak for jeres svar - den med påklædningen er jeg ganske med på, sydens krav
til respektfuld påklædning er mig helt bekendt, og i den forbindelse også,
at det i kirken vil være rigtig smart at følge andres gøren og laden for at
ikke støde nogen unødigt. Det vr fint lige at få den med nadveren med. Jeg
ville nok ikke have deltaget alligevel - jeg husker ikke, hvornår jeg sidst
har deltaget i altergangen. Der tror jeg nok, jeg ville føle mig virkelig på
tynd is - det ville være bedrag overfor mig selv, præsten, kirken....det
tror jeg ikke, jeg ville kunne.
Det var mere for at have en lille ide om, hvordan forløbet er, så jeg ikke
bommer totalt.

Med venlig hilsen,
Leo