Dog noget
Henrik Schmidt
2006-01-22 08:40:42 UTC
Her står jo ingenting så må man dog skrive noget. Arianismen længe leve ..!
hvad jeg skrev det skrev jeg..!

Venlig hilsen

Harabanar
Andreas Falck
2006-01-22 12:16:52 UTC
..! hvad jeg skrev det skrev jeg..!
Ja, men det var nu ikke ret meget det du skrev LOL
http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://bibeltro.dk + http://ravsted.dk/ + *DebatForum*
Henrik Schmidt
2006-01-23 08:03:24 UTC
Næh jeg faldt bare over gruppen og så så jeg og se der var slet ingen indlæg
og så tænkte jeg at i begyndelsen var ordet og...så videre. Men det er da en
udmærket ide med et katolsk diskussionsforum. Selv er jeg forøvrigt
protestant, men absolut ikke af hjerte. Jeg har tit overvejet at skifte til
katolicismen men har aldrig fået gjort noget ved det, og får sikkert aldrig
taget skidtet. Men hvem ved.

Venlig hilsen

Henrik Schmidt
Andreas Falck
2006-01-23 19:00:28 UTC
Post by Henrik Schmidt
Jeg har tit overvejet
at skifte til katolicismen men har aldrig fået gjort noget ved det, og
får sikkert aldrig taget skidtet. Men hvem ved.
Jamen så kan man jo som protestant håbe på at det aldrig bliver til anden
end overvejelserne, for hvorfor i alverden skulle man dog tage et skridt
(eller rettere sag: mange) tilbage igen og droppe alle de trosmæssige
fremskridt der er opnået via reformationen?
Henrik Schmidt
2006-01-24 21:24:40 UTC
Fordi katolicismen (og forøvrig også den ortodoxe kirke) har noget som vi
protestanter satte over styr, da Luther lærte os at være indad skuende og
grumme selvhaderiske. F.ex holder jeg af at man kan få syndsforladelse (også
uden afladsbreve..!) og at man foretager flere rituelle handlinger, så som
at tænde lys for afdøde, slå korsets tegn og hvad katolikker nu ellers går
rundt og gør. Det giver simpelthen een en følelse af at det er en religiøs
handling man er del af og ikke en protestantisk skyldbetynget ørkenvandring
uden mulighed for frelse i denne verden.

Venlig hilsen

Henrik Schmidt
Andreas Falck
2006-01-24 22:42:51 UTC
Post by Henrik Schmidt
[...]
Så du vælger og foretrækker en lang række cerimonelle og rituelle handlinger
med tydelige rødder i hedenskabet, fremfor en tro og lære der baserer sig på
Bibelens budskab?

Og du holder af at få syndsforladelse givet dig af en syndig præst i stedet
for at gå direkte til den der kan give dig syndsforladelsen, nemlig Jesus.
"Thi der er kun én mellemmand" og denne eneste mellemmand er Jesus. Ingen
præst har bemyndigelse til at give dig nogen som helst syndsforladelse, den
kan kun erhverves ved at du selv henvender dig til Jesus og beder ham om
syndsforladelse.
Henrik Schmidt
2006-01-25 09:06:38 UTC
Du har ganske ret, med hensyn til de skjulte hedenske ritualer. På et
tidspunkt var jeg til gudstjeneste i den ortodokse kirke i Bredgade og det
var en ret stor oplevelse at se deres præst udfører sin gerning. Det var som
at opleve en shaman på arbejde. Men altså hedenskab eller ej, så gjorde han
det han gjorde med langt større lidenskab end en præst i en dansk
folkekirke, som bare taler menigheden i søvn. Og så står man op i 2 œ stive
timer. Det er også et offer som sammen med røgelse, den konstante sang,
præstens obskure handlinger i det allerhelligste og ude i kirkerummet samt
det at det hele foregår på et obskurt sprog man ikke forstå er med til at
får én til at føle at man er til en religiøs ceremoni og ikke del af et
højskoleforedrag (Intet ondt om det forøvrig men bare ikke i kirken..!)
eller til kaffemik i den lokale afdeling af AA.

Nå undskyld tonen men jeg er ret træt af den danske folkekirke.

Venlig hilsen

Henrik Schmidt
Andreas Falck
2006-01-25 12:23:49 UTC
Henrik Schmidt skrev i news:43d73fae$0$67261$***@dreader2.cybercity.dk

[ ... ]
Post by Henrik Schmidt
Nå undskyld tonen men jeg er ret træt af den danske folkekirke.
Der er meget stor forskel mellem de forskellige folkekirker. Nogle kan være
meget søvndyssende og andre meget inspirerende.

Men katolske og ortodokse kirkers prangende og spraglede ceremonier, hvor
smukke de end måtte være, gør ikke dette til at være mere rigtig af den
grund.

Det du skal interessere dig for, er hvor stor overensstemmelse der er mellem
kirkens/præsten forkyndelse og Bibelen. Prædikes der noget der ikke er i
overensstemmelse med Bibelen, hjælper det ikke en dyt med de flotte
ceremonier, eller manglen på sådanne.

Jo mere du har læst og studeret i Bibelen, jo mere vil det gå op for dig
hvor vidunderlig denne bog er, og hvilket smukt og kærligt budskab den
egentlig indeholder.

Det kunne være spændende at tage nogle mere konkrete emner op til yderligere
dialog og debat, så er der et emne eller område inden for kristendommen der
interesserer dig lidt ekstra, så hold dig endelig ikke tilbage.

Vi behøver jo absolut ikke at skulle blive enige, det kan være lige så
givende og interessant at udveksle synspunkter og holdninger, uden at man
absolut skal "omvende" den anden part!!